Jak wzmacniać autorytet trenerski?
Autorytet jest poważny, mądry, wzbudzający zaufanie – to na pewno, tylko czy to wystarczy?
Dziś wiele osób podejmuje się zadań przywódczych, prowadząc zajęcia sportowe, lekcje w szkole, kółka zainteresowań, ale czy każda z nich posiada autorytet? I czy bycia autorytetem można się nauczyć?
Trener sportowy to człowiek podejmujący się zadań przywódczych. Po specyficznym szkoleniu dostaje grupę w konkretnym przedziale wiekowym i zaczyna budować swój wizerunek. Niestety na szkoleniach trenerskich w Polsce nadal brakuje budowania cech przywódczych, nauki budowania siły wewnętrznej zespołu, podejścia psychologicznego, specyficznego dla każdej grupy wiekowej.
Na ogólną postawę trenera składa się: wygląd, sposób zwracania się do zawodników i ich rodziców, zasady i konsekwencja w działaniu, sprawiedliwe traktowanie oraz najważniejsze – umiejętności.
Wyobraźmy sobie dwie osoby, które stoją naprzeciwko siebie w odległości ok 1 metra. Osoba A to trener, osoba B to zawodnik. Osoba A robi stanowczy krok w stronę osoby B. Osoba B czuję się: osaczona, przyciśnięta, zdezorientowana, wystraszona, bez wyboru, bez możliwości samodecydowania. A teraz druga sytuacja: osoba A robi jeden krok do tyłu i daje wybór osobie B co do tego co chce zrobić, pójść do przodu czy zostać na swoim miejscu., a może się cofnąć? Jak teraz czuje się osoba B?
Warto w tym miejscu zadać sobie kilka pytań. Która z tych postaw jest bliższa waszej pracy trenerskiej? Jak często ustalacie zasady działania wraz z podopiecznymi? Która z tych sytuacji buduje autorytet?
Wracając do postawy trenera przyjrzyjmy się poszczególnym częściom składowym:
Wygląd
Sposób zwracania się
Zasady i konsekwencja w działaniu
Sprawiedliwe traktowanie
Umiejętności
Czy trzeba być bardzo dobrym piłkarzem aby trenować innych? Na pewno na piłce trzeba się znać, także teoretycznie, bo trzeba ustalić strategię. Po drugie trzeba mieć umiejętności praktyczne, grywać samemu, chociażby dla zabawy jako sposób spędzania wolnego czasu. A przede wszystkim piłkę trzeba kochać. Wykonywanie zawodu bez poczucia misji, bez pasji, stawia trenera w rzędzie rzemieślników przeciętnie wykonujących swoją pracę, a to negatywnie wpływa na budowanie autorytetu. Podobnie jest z trenowaniem konkretnej grupy wiekowej, jeśli lepiej porozumiewam się z nastolatkami to lepiej nie podejmować się trenowania małych dzieci.
Czy dzięki tym zasadom można zbudować autorytet trenerski?
Potraktowałabym to jako wstęp i dobry fundament.
Pewną wypadkową każdego autorytetu jest jeszcze charyzma, niedefiniowalna, nieokreślona, niepowtarzająca się cecha, przypisywana najlepszym. Niemniej można wypracować zachowania mające na nią wpływ.
Cechą niezbędną dla autorytetu trenera jest jeszcze ciągła praca nad samym sobą, udoskonalanie warsztatu pracy, udoskonalanie swojego zachowania oraz pokora. Każdy dobry trener wie, że wymagać musi w pierwszej kolejności od siebie, by stanowić dla swoich zawodników wzór do naśladowania.
Pedagog/Trener Rozwoju Osobistego/ Coach