Pyta Paweł
Mam zawodniczkę (pływaczkę), 12-letnią, która właśnie zdobyła Mistrzostwo Polski. Jesteśmy na półmetku rozgrywek, a ona zaczyna się zachowywać tak, jakby wszystko już osiągnęła. Co robić?
Odpowiada Psycholog sportu Zuzanna Wałach-Biśta
Kiedy młody zawodnik zaczyna czuć się zbyt pewny siebie i traci motywację do dalszych treningów warto z nim popracować nad jego celami. Należałoby zacząć od ustalenia jego celu długoterminowego oraz określenia na jakim aktualnie jest poziomie, a także wskazania, nad którymi umiejętnościami musi jeszcze popracować, aby osiągnąć długoterminowy cel. Ważne jest to, by sukcesywnie monitorować przebieg realizacji celu: czy zawodnik zbliża się do niego, czy wręcz się oddala? Dobrze byłoby, aby zawodnik na konkretne zawody nie stawiał sobie celów związanych z osiągnięciem określonego miejsca, lecz by dążył do pokonywania określonych granic. W przypadku pływania będą to na przykład granice czasowe.
Zawodnik będzie mógł powiedzieć, że osiągnął sukces i zrealizował swój startowy cel tylko wtedy, gdy pokona dystans w określonym, wyznaczonym przez siebie czasie. Musimy jednak pamiętać, aby cel był realny– możliwy do osiągnięcia przez danego zawodnika, a także aby wymuszał w nim konieczność poprawy swoich rezultatów. W pracy z młodzieżą warto odwoływać się do sportowców, którzy mogą być (lub są) sportowymi autorytetami dla naszych zawodników. Dlatego gorąco zachęcam do sięgania po autobiografie znanych sportowców. W rozmowach z zawodnikami warto czasem odwołać się do słów takiej osoby. A może warto także zachęcić samych zawodników do wczytywania się w słowa znanych sportowców? Być może to właśnie zmotywuje ich do dalszej pracy na treningach.